måndag 17 mars 2008

Ylvas list

00:09 - M & F är värsta nighttimers ju, känner mig som värsta pensionären som skriver om Melodifestivalen och går och lägger mig tidigt.. Tänk om man skulle gå wild and crazy och stanna uppe till soluppgången, eller nåt.. Men, näh, imorgon vill jag vara pepp och pigg för diskussioner om Tranströmer och Lars Norén, så snart är det läsdags och sen sova.

Håller just nu på med en Ed McBain-deckare och apropå Ed McBain-deckare och kändisförälskelser (apropå Björn Gustafsson då), så har jag sammanställt en lista över mina litterära förälskelser - alltså, en ganska så seriös lista, jag har känt något som liknar förälskelse (om än inte så allvarlig) när jag har läst de här böckerna. Varsågoda (utan rangordning):

- Steve Carella i Ed McBains böcker dårå. Han är så himla manlig fast inte för manlig, intelligent och känslig fast inte för intelligent och känslig, jag har alltid tänkt mig att han är lång, senig och mörkhårig och toksnygg förstås - senig är ett sådant bra ord är det inte? En så bra grej att vara.

- Lasse i Britta och Silver-böckerna. När jag berättade för mamma att jag tycker han är pojkvänsidealet så tyckte hon att det vore dumt att ha någon som var så intresserad av hästar, men byt ut hästar mot, låt oss säga; böcker, så har du den perfekta pojkvännen. Öm och medkännande, inte rädd för känslor men samtidigt lite blyg. Lojal dessutom.

- Laurie i Unga kvinnor. Bästa klassiska flickbokshjälten! Funderade lite på Gilbert, men näää, lite för tråkig som gammal är han inte? Medan Laurie behåller sin gnista ett bra tag även om den försvinner när han stadgar sig (det är ju också en intressant fråga, varför alla flickbokshjältar till skillnad från de flesta flickbokshjältinnor blir så odrägligt tråkiga som gifta). Laurie är i alla fall rolig, positiv och finfin på alla sätt och viss, kastanjebrunt hår tänker jag mig att han har också, tjusigt!

- Raskolnikov i Brott och straff. Allt man tänker är typ: "naaw, han behöver bara någon som förstår honom och tar hand om honom", visst?

- Oliver i Snön som föll i april (av Rosamunde Pilcher). Mitt feministjag ber så hemskt mycket om ursäkt, men jag gillar verkligen Olivers dominerande sätt, att han bara tar tag i situationen liksom. Så manlig och engelsk! Min favvo-Rosamunde Pilcher-man.

Äh, det finns ju hur många som helst; Almanzo, killen i Naiv. Super, Mr. Darcy etc, orkar inte räkna upp alla.. Kanske någon annan gång.

Nu är klockan 00:34, så lite vild har jag varit, tillräckligt för den här veckan tror jag. G'natt!

Inga kommentarer: