söndag 16 mars 2008

jag hejade på Amy Diamond, so what?

01:06 - Kom just hem från att ha besökt brors fru (han själv jobbar hårt) och sett schlagerfinalen, roligt - not so much, dock. Charlotte Perelli liksom, såååå 90-tal med italienskt efternamn. Björn Gustafsson är förvisso rolig och extremt söt, men alltså, som pausunderhållning betraktat är det inte för o-spektakulärt? Jag menar, visst, skitkul med mellanstadiediscon-grejen, men det blir lite, eh, Parlamentet över det. Följer ni min tanke nu? Alltså, minns ni det året massa kända artister körde olika kända schlagers, mer så vill jag ha pausunderhållning, eller t.ex. Maia Hirasawas version av The Worrying Kind var också bra i pausen. Men Björns Gustafssons grejer känns lite missanpassade i sammanhanget. Inte tillräckligt storslaget eller genomtänkt helt enkelt.

Och apropå spektakulärt, BWO pratade på radion idag om att de skulle ha ännu mer pyroteknik (rätt term?) på scenen till finalen för att vara så coola som möjligt, så när han snygge åker ner i en hiss sprutar det eld från den, eller eld och eld men den där eld-grejen som alltid sprutar, och det är just det som är grejen, det ÄR inte spektakulärt längre. Det är bara standard numera, eller hur? Känns väldigt down-to-date och B, enligt mig. Jotack, vi har sett det förut, många många gånger.

Samma sak med olyckligt kär-sånger, om man har hört texten till en har man hört alla, oändliga variationer av "ooooh, no, baby please don't go" liksom, "I will always love yoouuuuuu" och "tänker på dig och är ensam" - enough already. Fram för mer texter som t.ex. Magaluf - "där måsarna skrattar sig hesa när dom talar om dig och mig", mycket bättre. Och snälla snälla, kan schlagermänniskor sluta sjunga om hur hjärtekrossade de är utan att se så förbaskat glada ut. Alla vi som har upplevt kärlekssorger vet att det inte är ett dugg roligt, det känns hårt när Linda Bengtzing sjunger om att hennes pojkvän har lämnat henne och ser ut som hon har vunnit 100 miljoner samtidigt eller Lena PH som säger att det gör ont och dansar med ett stativ, visa lite respekt va!

Host, förlåt, schlager är bara så fascinerande att jag kan ägna ohälsosamt mycket tid åt det. Men det ska jag inte, för nu ska jag läsa Jesaja 3, sova och imorgon är det kyrka och jobb.

Inga kommentarer: