torsdag 3 juli 2008

Hej, jag diggar ironiska snuffar & paranteser

23:20 - Jodå, jag är här.. men jag jobbar, flyttpackar och försöker fixa visum (och kanske tittar lite då och då på Sex and the City, host). Och så har jag varit på IKEA två gånger på två dagar nu p.g.a. att jag inte är så smidig. Igår köpte jag flyttkartonger där men insåg ganska snabbt (inte förrns "alla" hade hunnit titta lite konstigt på mig) att det inte skulle gå att ta hem dem på cykel så jag fick ta bussen, idag fick jag ta bussen dit igen och cykla hem. Jag tjänade förmodligen inte ett dugg på det; kartongerna på Folkes livs kostar 16:90 st, på IKEA 14;50, lägg till bussavgift och det var en badbad deal. Fick gratis te två gånger förresten, det kanske väger upp?

Annat jag har tänkt på är bröllopssånger, varför väljer de flesta (baserat på empiriska studier av Bröllopstorget) låtar som Curly Sue med Takida, Av längtan till dig, Det vackraste, För att du finns, För kärlekens skull, Annie's Song med John Denver, I'm Yours med Jason Mraz (bröllopsångernas motsvarighet till tribaltatueringar), Kärleken förde oss samman med Ulf Lundell men jag har inte sett en enda som ska ha Ännu doftar kärleken med Marie Fredriksson eller Your Song med Elton John. Av en del (snobbiga) anledningar skulle jag aldrig ha dem på mitt bröllop, men det känns som "folk" borde gilla dem mer? Alltså, jag skulle gråta när solisten sjöng: "när hoppet blir till tro" eller "jag hoppas du tar vid när min tro blir svag".

Säger ni med eller av? Det gör mig alltid så förvirrad när jag ska skriva en låt, vad är rätt? Bägge ser konstiga ut för mig, Visst borde med vara rätt när det handlar om själva utförandet men däremot Femte symfonin av Beethoven?

Inga kommentarer: